måndag 15 mars 2010

Våren kommer smygande

Efter en vinter full av svordomar och iskyla från strandade tågresenärer på söderlands alla perronger har nu våren äntligen gläntat på fönstret för att pytsa ut lite av snön och förvandla den till is istället. Jag har två par någorlunda hela vinterskor. Ett lågskaftat, vattentåligt par och ett högskaftat par i fejkmocka som nog skulle trivas bättre som tvättsvamp ute i det vilda. Nu när det börjar bli smärre hav vid alla ojämnheter vid och jag är synnerligen missunnsam gentemot mina vinterstövlars och deras frihetskamp, så har jag börjat använda de lågskorna. Igår kväll.

Nu i efterhand var det inte en så lysande idé som jag trodde att det skulle vara. Mina lågskor är väldigt hala och vandringen på en gångväg med pressad och återfrusen snö ledde till att jag drattade på ändan ganska fort. Jag har alltid undrat på varför man inte använder skridskor såhär på vårvintern när det ändå är så halt. Det går fortare än att gå och man håller sig oftast på fötterna. Alla som inte känner sig så stadiga på benen skulle kunna använda spark eller sitta på den. Å andra sidan skulle det vara lite jobbigt att bromsa i långa backar men då kanske man skulle kunna hitta på något att lägga på trottoaren som kunde stoppa ens framfart. Jag återkommer med en bättre lösning på problemet.

Troligen kommer inte mitt utopiska skrinnarsamhälle någonsin bli verklighet, men det lättar upp att tänka på det när man snubblar runt på sina blankslitna skor i snorhalkan. Tänk hur fort man skulle kunna ta sig fram, mycket säkrare än att cykla på vintern. Tänk att kunna glida fram på cykelbanorna i stan. Man skulle få massor av vardagsmotion och benmuskler, mycket mer än vid gång och cykling. Friskis och Svettis skulle kunna leda skridskoturer istället för promenader runt stan. Bas-, Medel- och Intensivturer beroende vilken kondition man har.

Jag vet att idén är löjlig och omöjlig, men jag kan inte låta bli att spinna vidare och försöka lösa de problem som skulle kunna uppstå. Jag kanske använder konceptet i någon av mina framtida böcker, vem vet? Håll utkik efter det ifall jag någonsin ger ut en bok av något slag. Jag brukar ta reda på mina påfund.

1 kommentar:

  1. Har en kommentar; *asg!*
    Otroligt bra!

    Kul ideer, men de skulle nog bara finnas i någon slags fantasivärld där folk tar sig fram med skridskor och sår frön i snön.

    Får mig att tänka på en viss video: http://www.youtube.com/watch?v=GX-RHTLSXL8

    Lol! Kram!

    SvaraRadera