måndag 17 maj 2010

Företagsekonomi för nybörjaren

Idag var på informationsmöte hos skatteverket. En trevlig kvinna förklarade för mig hur man sköter det ekonomiska i ett företag. Det är mycket att ta in och mycket som jag inte är helt säker på att jag förstod rätt. Jag gick därifrån tidigt på morgonen och med fyra broschyrer som jag ska läsa igenom. Jag har en hel hög med broschyrer om företagande som jag ögnar igenom vid tillfället.

Jag borde nog sätta en deadline för när jag faktiskt gör saker och ting. Det kommer inte att gå fort och lär inte hända förrän jag känner att jag har översiktlig koll på det ekonomiska läget. Ekonomi är lite som att lära sig ett nytt språk, saker som i vardagen kallas dittan och dattan heter någonting annat med den korrekta terminologin och det gäller att ha koll på att man menar det man säger, annars kan det bli lite galet.

Ibland så överväger jag att gå en kurs i företagsekonomi för att lugna ner mig själv och få tummen ur och göra vettiga saker. Jag börjar nog med att läsa igenom alla häften jag fick och sen kanske jag har bättre koll. Det ligger hur mycket papper och häften som helst om arbetssökning, nyföretagande och ekonomi på mitt skrivbord just nu. Kanske är det läge att investera i en pärm att lägga saker i. En pärm med plastfickor som man kan ha häftena i.

Jag sov bara två timmar inatt, men det märkt inte egentligen på mig idag. Jag mår bra och har startat en ny blogg för att komma igång med min träning och leva ett lite sundare liv. Det behövs och jag ska försöka skriva ett par inlägg i veckan i den bloggen. Jag kommer nog att dela in inläggen som känns personliga och inte direkt har med litteratur, samhälle och jobb att göra där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar