lördag 10 juli 2010

Mina läsvanor

Jag har tidigare bedyrat min kärlek till biblioteken, men det är inte alltid som jag avslutar det jag börjat läsa om jag lånat det från biblioteket. Ibland lånar jag om böcker till förbannelse utav den enkla anledningen att jag vill ha böckerna hos mig snarare än att läsa dem. Någonstans längs vägen blev jag en boksamlare. Det kanske var oundvikligt.

Det är större chans att jag läser ut en bok om den kommer ifrån mitt eget växande bibliotek. Jag läser ganska mycket just nu. De senaste två veckorna har jag läst igenom Black Powder War (den tredje Temeraireboken), Soulless, Changeless och Shadows return. Näst på tur står den tredje boken i Dexter-serien som legat på lur ett bra tag. Jag har runt 100 olästa och oavslutade böcker i mitt lilla hembibliotek. Jag läser vad jag känner för tillfället och därför finn det egentligen ingen turordning eller kö för vilka böcker som jag kommer att läsa härnäst. Jag kommer nog att läsa den senaste Nightrunner-boken i sommar också, men jag måste få smälta Shadows return först. Det känns som om livet för Alec och Seregil blir allt jävligare för varje bok som ges ut. Jag vågar inte ens tänka på vad sjätte boken kommer att utsätta dem för.

Det senaste året har jag dragit på mig ovanan att läsa om kvällen. Jag är ingen lämplig kvällsläsare för om jag läser en bra bok kan jag med lätthet sluka hundratals sidor åt gången. Jag läser lite drygt 1-2 sidor i minuten beroende på fontstorlek och antal rader per sida. De sista tvåhundra sidorna i Changeless klämde jag på runt fyra timmar. Det bådar inte gott för mina udda sovvanor och jag somnar och kliver upp allt senare på dygnet. Just nu är det okej eftersom jag inte har så mycket tider (jobb) att passa och jag kan än så länge vända tillbaka på dygnet med ren envishet om jag vill. Om jag någon gång får ett vettigt dagjobb så kommer jag att behöva anpassa mig efter det konventionella dygnet. Jag hoppas att det blir snart.

Nu ska jag försöka lägga mig igen. Senare idag blir det dags för en ny bok och ett bad. Just nu är jag för trött för att korrläsa inlägget en gång till. Stavfel skylls på att klockan är halv fem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar