lördag 25 december 2010

Juldag

Idag blev det inte så mycket gjort till skillnad från igår. Klev upp lite senare för att kompensera för julaftonens sömnbrist. Hälsade på syster i hennes nya lägenhet igen, den ligger en kvarts promenad från föräldrahemmet och är väldigt inredningsminimalistiskt korrekt. Inga tavlor på väggarna och det mesta går i vitt, svart och grått. Det blev ett snabbt depåstopp för att hitta borttappade julklappar och hämta upp valnötter och sen knalla hem igen. Nu sitter jag i vardagsrummet och lyssnar på diskussioner och ser halvintresserat på Fanny och Alexander.

Vissa familjemedlemmar spekularar i huruvida Ronja saknar Frida eller inte och om det påverkar hennes beteende. Av någon anledning har hon hakat upp sig på hörn, varje gång jag ser henne sitter hon i något hörn. Hörnet bakom pianot är hennes favorithörn verkar det som. Nyss satt hon i ena hörnet av mattan och nu ligger hon i hörnet på ena soffan där hennes Syster brukade sitta, på en fårfäll. Hon letar om morgnarna, spanar och vädrar. Hon letar efter Frida, men hon är lika kelig som hon brukar vara om man är snäll och låter hennes mage vara ifred. Gör man inte det, så hugger hon med tänder och klor.

Mindre diskussioner om vems fel det var och vad man hade kunnat göra. Viktpikarna har tagit vid. Jag vet inte om det är bättre eller sämre för mig. För familjefriden är det i alla fall bättre. De är inte så hätska som skuldfrågan och drabbar bara en person. Jag orkar inte riktigt ta till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar