onsdag 28 september 2011

E-boksläsare

Jag är galet sugen på att köpa en e-boksläsare. Såg en tjej som hade en på tåget senast jag åkte från Stockholm. Den såg så häftig ut och var mycket mindre än jag trodde, ungefär som en pocketbok. Man såg texten mot en grå bakgrund, jag vet inte om det är så den lyser eller om den var avstängd. Omedelbart kavlade sig fördelarna ut framför mig. Den är smidig att ta med på resor, ett stort antal böcker kan sparas och den tar i princip ingen plats. Det kliar i fingrarna eftersom den lilla smala saken kan innehålla massvis med böcker och man kan ha med den.

Ibland önskar jag att man på köpet med en vanlig bok kunde få e-boken gratis eller för några tior extra. Jag vill gärna ha det fysiska exemplaret i min bokhylla. En annan sak som fått mig att fundera på att köpa en läsare är att det finns många böcker som jag skulle vilja läsa som gått ur tryck, eller som jag kanske inte riktigt villa ha stående i hyllan. Det finns böcker som jag köper på ren impuls, och sen upptäcker att jag inte alls gillar eller ens vill behålla. Sådana böcker försöker jag att ge bort till folk som kan tänkas vilja ha dem, men problemet ligger ofta i att de flesta jag känner har liknande smak och troligtvis inte kommer att uppskatta dessa gåvor.


Nackdelen med e-boksläsare är förstås priset. För att den ska löna sig behöver jag läsa lite drygt sexton böcker på den. Det går att låna e-böcker på biblioteket, så jag behöver inte köpa 16 böcker. Frågan är ju bara om det lönar sig och om jag verkligen kommer att använda den. En liten platt skärm kanske inte alls ger samma känsla av lugn och spänning som en pappersbunt? Jag funderar vidare. En av mina bekanta har en Kindle som jag ska få prova att bläddra i medan jag funderar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar