tisdag 17 maj 2011

Listor och prioriteringar

 Ibland känner jag mig som Professor Kalkyl - jag är förvirrad och glömmer saker. Stress och dåliga sömnrutiner är vad det brukar bero på i de flesta fall. Det är lite paradoxalt eftersom jag när jag har mycket att göra även får mycket gjort förutsatt att jag får göra en sak åt gången, men stressen gör att jag glömmer det som inte är nedskrivet. Det är därför jag har listor. Jag har en hel bunt med listor på rummet där jag har skrivit ner vad jag ska göra och vilken prioritering de ska göras. Jag hinner inte alltid med allt och ibland kan det bli stressande, men oftast lyckas jag förtränga det. När jag väl är klar med något och får stryka över en punkt på listan (helst i fallande ordning som sig bör) det känns det oerhört bra.

Jag försöker att inte rada upp mer än tre nya saker att göra per dag, och de bör inte vara de megaprojekt som mina städveckor ofta förvandlas till:

I lördags var det strömavbrott i lite över en timme och under resten av helgen låg internet nere vilket ledde till stor förvirring och kris på sina håll. Facebook-evenemang som inte var nedskrivna IRL glömdes och vissa människor man inte hade mobilnummer till blev onåbara (för oss utan surfmobiler) och ICAt på hörnet stängde. På andra håll diskuterades zombieapokalyps, konservförråd och revolutionen i godan ro. Själv tog jag dock tillfället i akt och städade halva rummet som jag planerat under hela veckan. Sen kom jag på att jag skulle ordna upp mina böcker på hyllan i sängbordet och att jag även borde påbörja projektet Dubbla Rader i mina faktiska bokhyllor. Städningen kom av sig och koncentrationen likaså. Jag hoppas att jag kommer att kunna fortsätta städningen idag, tre dagar senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar