lördag 20 februari 2010

Mitt vita, vackra vinterland

Jag tycker om vintern. Så har det inte alltid varit, det medger jag. Jag kommer ifrån Norrbotten där vintern i princip varar ett halvår och man hinner ledsna både en och två gånger innan våren ämnar dyka upp.

Men sedan jag flyttade ner hit har jag lärt mig att uppskatta vintern på ett annat sätt. Jag är inte speciellt aktiv inom vintersporter, men nu på sistone har jag börjat känna mig sugen på att åka skidor, längdskidor och slalom. På grund av smärre ekonomiska och logistiska problem kommer jag nog inte att åka skidor denna vinter, men nästa kommer jag nog att skaffa mig ett par längdskidor och ta en tur i skogsområdena.

Kanske är det en slags nostalgi från barndomen, där vintern alltid var vit och snön alltid gick att göra saker i. När jag blev äldre och slutade upp med snölekar och skidåkning blev snön mest jobbig. Den låg där och hånade en och dessa ständiga bakslag eller som vi kallade dem takatalvi (återvinter). Så fort man tror att det blir vår är snön där igen. Jag fyller år på senvintern i Norrbotten men här i söder infaller min födelsedag när våren har sparkat igång ordentligt. Skillnaden mellan dessa regioner är otroligt stor. Vintern ligger kvar däruppe i nästan två månader till efter att krokusarna börjat blomma här i Mellansverige.

Jag gillar våren här, och att den kommer så otroligt tidigt kanske är en bidragande orsak till att jag uppskattar vintern på ett helt annat sätt idag än under mina turbulenta och hatiska tonår. Det finns ett slut på vintern, så varför inte göra det bästa av den medan den pågår? Självklart finns det en hel del saker som inte är så trevligt med vinter men var ärlig nu, kära läsare. Beror inte det snarare på en slags förnekelse, snålhetstänkande och dålig förberedelse än på själva vintern? Vi kommer nog aldrig att kunna få vintern att anpassa sig efter oss, så vi får helt enkelt klä på oss mer (knäpp jackan, köp en snygg mössa och vantar och klä er i flera lager) och skaffa broddar. Det är inte bara pensionärer som kan halka på blåis.

Allt detta snökaos här nere kanske egentligen beror på att folk tror att våren kommer så fort det slutar att snöa. Alla inställda tågavgångar och tåg som fryser borde helt enkelt ta och bytas ut till något som passar vintern bättre, inte något som är tänkt att köras i Sydeuropa som sällan har vinter eller kyla under fem plusgrader. Vi ska ständigt snofsa till oss och bli sofistikerade som folk nere på kontinenten är, men det fungerar inte i det här fallet. Vi har ett kallare klimat om vintrarna. Inse det och sluta gnälla över något som inte går att göra något åt. Våren kommer snart nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar