onsdag 18 augusti 2010

Otur i spel?

Idag ska jag spela min första Warhammer 40K-match mot någon annan än pojkvännen. Hittills har jag mest suttit och modifierat och målat figurer. Det är väldigttrevligt, men det är det att spela också. Det som hittills har hållit mig från att spela mot andra är det faktum att jag är en ökänt dålig förlorare och har undvikit att spela mot nytt folk för att jag tappar humöret totalt. Jag vågar inte tänka på alla gånger jag brusat upp när någon har slagit mig i allt från schack till Munchkin. Jag känner mig som Odjuret i Disneyfilmen från 1992 och hör hur tekannan och ljusstaken säger åt mig att behärska mitt humör. Det här är en av mina sämsta sidor som jag hela tiden försöker att jobba med.

På senare år har jag lärt mig att hålla mig lugn och inte ta förluster på så stort allvar. Kanske har jag mognat. Kanske har jag lärt mig att inte visa att jag blir arg eller ledsen när någon slår mig i något fånigt spel. Kanske har jag spelat spel oftare än förr och tar det inte så hårt. Det är ju bara ett spel liksom. Jag har vunnit majoriteten av de matcher som jag har spelat. Hittills har pojkvännen inte lyckats vinna över mig och mina rymdödleinsekter. Jag har förlorat en match i mitt liv och jag tog inte den förlusten särskilt bra. Det matchen var sjukt lång och jag blev trött, men jag lyckades dock att inte visa mig från min värsta sida.

Spelet har flera olika arméer som man kan spela som. Det handlar om taktik och tur i tärningar. Ibland kan en person vända ett underläge till vinst eftersom tärningsguden helt plötsligt blir vekhjärtad mot. Pojken spelar genmodifierade rymdmänniskor (Space Marines), jag mina ödleinsekter med ständig hunger (Tyranider) och den jag ska möta idag spelar odöda robotar (Necrons). Han har mest spelat mot pojken och en annan i vår målar och spelgrupp som kör rymdalver (Eldar) och har bara vunnit en eller två matcher av säkert tolv.

Jag antog utmaningen som ett steg i min quest mot ett bättre jag eftersom jag avskyr att vara en osäker jävel och slav under mina egna uppfattade begränsningar. Matchen ska gå av stapeln nu vid tolv så vi får se om det blir vinst för mig som är ovan spelare eller om det blir vinst för den ovane men otursförföljde motspelaren. Jag är lite kluven just nu. En del av mig vill att han ska få vinna en endaste gång, men min tävlingsinstinkt kommer att gå ut hårt och hänsynslöst. Jag uppdaterar en kort sammanfattning om hur matchen gick senare ikväll. Vi spelar 1500 poäng vardera och det kan ta sitt lilla tag, speciellkt som vi båda inte är helt säkra på reglerna för alla våra karaktärer. Vi får se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar