söndag 21 november 2010

Jordnötsallergi

Jag håller på att sammanställa ett enormt inlägg om jordnötsallergi. Jag försöker komma på allt jag kan tänkas upplysa om och det är inte lite. Samtidigt försöker jag se till att informationen är så korrekt som möjligt. Bara för att jag reagerar på ett viss sätt behöver det inte innebära att alla andra allergiker gör det.

Jag funderade på om jag skulle dela upp det i flera delar, men det skulle motarbeta själva konceptet med inlägget. Visst det kommer att bli skitlångt, men det behövs. Jag försöker göra det läsarvänligt med mellanrubriker, listor, fetstil och lagom uppdelning. Om jag blir klar med det snart återstår att se, det var ju det här med perfektionismen. Man kanske skulle låta någon korrläsa inlägget innan jag publicerar? Det är tillräckligt sammanhängande för läsning, det är mest infokoll som gäller just nu och det tänkte jag göra enkelt för mig genom att länka till seriösa sidor och artiklar om allergi.

Men man bör verkligen inte äta jordnötter på allmän plats. Igår fick jag nästan ett anfall när en av mina bekanta gick förbi mig och nyligen hade ätit nötter. Jag vet inte hur jordnötter luktar, men varje gång jag känner den lukten slår ett larm igång. Jag vet inte om det är början på reaktionen eller någon slags uteslutningsmetod, men jag känner direkt igen lukten, även om jag inte kan beskriva den efteråt. Hittills har jag inte fått några fördröjda anfall, som vissa kan få där de reagerar upp till flera timmar efter att ha utsatts för allergenet. Jag reagerar inom fem till tio minuter när jag känner jordnötter i omgivningen. Det ger mig en stund att ta mig därifrån samt minskar exponeringstiden. Alltid något.

Jag tog mitt Betapred som är den medicin som jag fått att ta mot anfall. Den går ut denna månad så jag måste skaffa nytt. Tabletten ska lösas upp i vatten som en brustablett, men den brusade väldigt segt, det tog nästan fem sekunder innan den satte igång. Helt värdelöst ifall man fått ett akut anafylaktiskt anfall. Jag har en helt oanvänd karta kvar och större delen av den gamla är också obruten. Irriterande. Egentligen borde jag skaffa mig en Anapen, dvs adrenalinspruta ifall jag har riktig otur. De är ganska lätta och odramatiska att använda. Min mamma som förmodligen är allergisk mot pinjenötter har fått en, men den kostar multum, runt tusen kronor per endosspruta och de håller ju inte i evigheter de heller. Jag måste gå till en riktig allergiläkare någon dag och ta ordentliga tester någon dag. Det suger verkligen att vara känslig.

Men jag får ju trots allt vara glad att jag lever vidare och kan fortsätta att försöka upplysa min omvärld om att de inte ska försöka lönnmörda mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar