onsdag 15 juni 2011

En stund av harmoni

Jag trivs som bäst när mitt rum är städat och välordnat. Det är som om en tyngd i själen bara försvinner och det blir så mycket lättare att tänka. Just nu sitter jag och tänker njutningsfullt på mina nyordnade fina bokhyllor med Dubbla Rader™ därhemma. Det blev faktiskt mycket finare än jag hade trott och jag har fått plats för säkert 20-30 titlar till. Inga böcker som ligger på tvären med sidan utåt, utan fina rätt jämna rader.

Problemet uppstår vanligtvis när jag har mycket att göra eller tänka på, under veckorna när jag i princip inte vill se eller orkar röja undan allt som jag drar ur ryggsäcken efter besök hos pojken eller efter jobbet. Det ligger påsar, papper, kläder och skor på golvet som lätt blir belamrat eftersom ytan inte är särskilt stor till att börja med. Tröttheten efter en arbetsdag och ibland även efter en alltför sen sovtid brukar göra att jag låter kaoset samlas. Jag är ingen bemästrare av kaos, jag tycker om ordning, rutiner och inbokade tider. Jag tycker om när det går friktionsfritt. Nu i helgen har jag funderat mycket över städning och ordning. En bäddad säng och en välordnad  bokhylla gör att den oundvikliga röran som bildas på golvet under veckorna blir mindre störande. Bokhyllan har spökat i bakhuvudet i flera år och det är skönt att ha fått den ordnad. Detsamma gäller cykel- och mobilinköpet. Ni anar nog inte hur länge jag har velat över dem. Förra cykeln blev stulen hösten 2006 om jag inte missminner mig. Det var första och sista gången jag glömde att använda bygellåset, nu är jag i det närmaste paranoid över att låsa fast cykeln. Jag har ett bygellås, men funderar på att skaffa ett vajerlås också ifall jag lämnar den obevakad under längre stunder.

Mitt kontor på jobbet är minimalistiskt inrett. Har två krukväxter, en svart dalahäst i fönstret och en Yoda-plushie som sitter och påminner mig om att för att försöka måste man faktiskt göra någonting. Varje dag innan jag släcker och låser ordnar jag upp alla högar med papper och plockar undan allt annat som jag inte vill mötas av nästa morgon. Även om rummet inte är så extremt personligt inrett tycker jag det räcker med de få detaljer jag lagt till för att jag ska trivas.

Jag har stickat en ficka till mobilen också, helt vanlig, enkel slätstickning i ett rödlila garn jag köpte på rea samma dag som luren. Stickning är meditativt vilket kan vara anledningen till att jag är rätt lugn och sansad just nu. Jag har några projekt som ligger i garnlådan och väntar på att avslutas eller nystas upp, bland annat min första riktiga amigurumi. Det blev lite ojämn och sned eftersom jag tappade räkningen på antalet maskor per varv men jag ska avsluta den för avslutandets skull även om den är ful. Någonstans måste man ju börja för att bli bra, och misstag lär man sig ju bäst av (se låsexempel ovan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar