fredag 17 juni 2011

Susan Boyles liv blir musikal

Fantastiska Susan Boyle.

Första gången jag hörde talas om henne satt jag på ett tåg och läste om hennes kometdebut i Metro. Hon såg inte mycket ut för världen efter dagens skönhetsideal mätt och låg långt över medelåldern i Britain's Got Talent men hon slog alla med häpnad när hon tog ton. Första gången jag lyssnade på youtubeklippet från hennes audition grät jag. Tårarna rann helt okontrollerat. Hon har en fantastisk röst, och att den rösten gått obemärkt i 47 år är en skam för världen. Bara minnet av den känslan får mig att fälla tårar i detta nu.

Jag minns reaktionen i publiken. En svag inandning innan jublet började hagla. Helt underbart. I den stunden väcktes alla mina barnsliga drömmar och idealistiska förhoppningar till liv. Tron på en bättre och mindre cynisk värld där personer som inte ser ut som fotomodeller tillåts uppträda i seriösa sammanhang. Så fort en människa är rund verkar det bara finnas en väg att gå om man vill stå i rampljuset: komikens. Boyle drog några tafatta skämt som ingen riktigt skrattade åt innan hon tog ton. Kanske var det nervositeten och själva situationen som talade men hon framstod som lite konstig, och det gjorde nog kontrasten till hennes röst ännu större. Kvinnan har attityd, det går inte att förneka och ett levande bevis på att det inte är försent trots att man är i medelåldern.

I vintras pratades det om att det var en musikal på gång om Susans väg till stjärnorna. Nu är det snart dags. Den 7 juli börjar biljetterna säljas på Theatre Royals hemsida. I början ryktades det om att Boyle själv skulle spela huvudrollen eller göra gästspel, men nu är det bestämt att Elaine C Smith ska porträttera henne. Jag vill se den, men vet inte ännu om jag kommer att ha vägarna förbi England inom den närmaste framtiden. Jag hoppas det för vill gärna se flera musikaler live.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar