torsdag 6 oktober 2011

Nobelpris i Litteratur 2011

Jag var inställd på att det som alla år skulle bli en okänd författare som jag inte hört talas om, men icke. Jag känner till namnet, främst eftersom alla varit så besvikna när han inte vunnit år efter år. Många mer eller mindre insatta personer i min omgivning har ömsom hyllat valet eller klankat ner på Englund för att han vågade utse en svensk (som om han helt själv gjort valet).

Oftast är valet av pristagare mig ganska egalt, men det kändes kul att det var någon som jag kände igen. Senast det hände var när Doris Lessing vann, efrtersom hon är en av våra finförfattare inom de fantastiska genrerna. Jag vet inte om jag kommer att läsa så mycket mer Tomas Tranströmer än innan, men jag kommer nog att ta mig en titt på honom om hans böcker finns tillgängliga någonstans. Det brukar ju alltid bli rusning efter nobelpristagarnas böcker, alla vill verka som om de har läst och har koll innan priset delas ut. Jag väntar nog till bokrean eller besöker en second hand-butik efter jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar