torsdag 8 juli 2010

Kort om dokumentärer

Jag har ingen egen tv och kollar därför mycket på SVTplay. Det jag ser på mest är dokumentärer och oftast ser jag flera på raken. För några veckor sedan såg jag en amerikansk dokumentär om en familj där den näst äldsta brodern gjorde en könskorrigering och blev en kvinna. Hon återvänder till sin hemstad i Montana för att gå på och dokumentera återträffen för sin gamla High School-klass där även hennes äldre adopterade bror gick. Han lever i det förflutna när han var cool och tuff och har stuntals svårt att acceptera sin systers transition och ovilja att kännas vid det förflutna. Brodern har en skallskada som han ådrog sig i ungdomen vilket han ofta skyller på när han tappar humöret och blir aggressiv mot andra. Det är en bitvis obehaglig dokumentär som övergår till att handla mer om brodern än om systerns kamp med sin nya och gamla identitet. Väldigt sevärd.

Dokumentärerna jag ser på är ibland rätt meningslösa men även smygintressanta. Igår tittade jag på en dokumentär om hundar, jag som inte ens är hundmänniska. Det är väldigt mycket intressant som går att hitta på SVTplay, det rekommenderas varm och det bästa av allt är att man kan kolla på programmen när man vill, så länge det är inom tre månader efter att det sänts, ibland kortare om det är en utländsk serie.

Ikväll visades en dokumentär om min gamla barndomskärlek Ismannen Ötzi. Jag kanske ser den senare idag eller imorgon eftersom pojkvännen lagt sig och jag inte vet om det finns några fungerande hörlurar i hushållet. (Det kan mycket väl vara så att jag redan har sett den. Jag tror nästan inte att jag har missat några nya rön om den mannen de senaste arton åren.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar