torsdag 29 juli 2010

Hemmavid

Då har jag varit i Haparanda i tre veckor, med en avstickare till Umeå och besök hos barndomsvännerna. Snart är det släktträff och jag har köpt nya kläder så att jag ska känna mig mer representabel.

Det finns saker och ting som jag uppskattar med hemstaden, trots att jag inte alltid trivts här under uppväxten. Hemma i Uppsala är det bra och nära till allt utom en högst väsentlig sak: en badstrand. Eftersom min cykel är stulen och jag inte har kommit ihåg att införskaffa en ny ligger de närmsta stränderna långt borta. Här hemma har jag tillgång till tre olika vatten som går att nås med cykel och gång. Det uppskattas är det retoriska kvicksilvret hotar att spränga termometern men även vid mindre varma dagar eftersom jag badar så länge gräset är grönt och termometern visar plusgrader.

Snart ska lillasystern plockas upp och bad intas för utvärtes bruk.

Eftersom jag inte har något jobb så läser jag en hel del. Sedan jag kom hem var jag läst ut tre böcker. Två av dem idag. Jag snubblade förbi biblioteket idag och läste lite ungdomslitteratur på plats och lånade ett par böcker på finska samt en australiensisk ungdomsbok. Jag brukar komma hem med enorma boklass, så jag var återhållsam och realistisk vid detta besök. Jag vet inte hur länge ajg kommer att vara kvar i norr så det är lika bra att inte ta i alltför hårt på bokfronten. Annars kanske hälften förblir olästa. Jag blir alltid så ivrig när jag rä på ett ställe med böcker, om det så är en privat hylla eller ett offentligt ställe. Det är alltid intressant att hitta nya böcker, se vilka böcker man känner igen och om de står i någon särskilt ordning. Jag dömer inte ut folk som har hela Twilight-serien i hyllan, det ger mig en inblick i folks personlighet eller den person de kanske strävar efter att vara. Min egen hylla är väldigt blandad. Ungdomsböcker och fantasy trängs bildligt talat med klassiker och nobelpristagares verk. Mitt personliga motto är att variation förnöjer.

Jag tror att man aldrig blir för gammal för ungdomsböcker, så länge man håller sig till ordentliga översättningar eller bra skrivna sådana. Vissa böcker är pinsamma och försöker sig på ungdomsspråk som inte ens jag känner är tidsenlig. Jag har inte koll på alla koola inneord eftersom jag inte längre är fjorton, men vissa ord i vissa böcker känns som om de hör hemma för väldigt länge sedan. Ibland känns vissa böcker som ren skräckläsning när modeorden slinter. Bra påminnelse för framtida jobb. Jag hoppas att jag inte kommer att göra några värre missar själv. Jag har tyvärr inga sköna exempel att briljera med eftersom mitt anteckningsblock glömdes hemma idag. Jag hittade däremot en väldigt märkligt skriven/översatt ungdomsbok med väldigt tråkiga och korta formuleringar och väldigt sparsmakat med adjektiv eller adverb. Det var väldigt bisarr läsning.

Jag tänkte berätta lite mer om böcker och författare jag läst och tycker om i min blogg. Inläggens längd kan variera beroende på hur långa analyser jag är villig att göra.

Nu blir det jordgubbar och strax därefter bad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar