fredag 4 november 2011

Bättre översikt - NaNoWriMo, Dag 4

Ord: 6217  / 6668 ( i skrivande stund)

Kommer nog inte att hinna skriva alla mina ord idag, kanske inte imorgon heller. Jag har skrivit lite fler ord än det krävdes både igår och förrgår, så jag behöver inte missa hela målet. Ska försöker skriva lite.

Jag har provat ett nytt författarverktyg som heter yWriter. Man kan hålla koll på miljöer, karaktärer, scener och kapitel och slippa scrolla upp och ner i ett word-dokument för att hitta den scen man tänkt fortsätta med. Man kan kalla scenerna för olika namn och lägga in vilka personer, miljöer och föremål som finns med i just den scenen. Som perfektionist är detta en väldigt bra sätt att hålla koll på att man behåller kontinuiteten. yWriter är programmerad av en författare som säger sig ha använt det till alla sina böcker och är gratis.

Jag har lagt in de personer som förekommer hittills, jag har ett ganska litet persongalleri. Jag skulle kunna sitta och fippla med yWriter hur länge som helst, men jag ska försöka att inte slösa bort alldeles för mycket tid på det. Det kan vänta till december när jag behöver se över och finputsa texten.

Min berättelse börjar ta form, men det är mycket som behöver tänkas över för att det inte ska blir en massa konstiga godtyckliga övergångar mellan olika scener och situationer. Det är lättare att se antal ord, scenordning och hur många olika stycken jag faktiskt har skrivit för en viss händelse. Jag bestämde mig för att byta perspektiv på berättelsen från jag-form till tredje person, men jag har inte ännu bestämt mig om det innebär att jag kommer att släppa in några andra personer i berättarstolen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar