tisdag 1 november 2011

NaNoWriMO - Dag 1

Har ungefär skrivit hälften av de ord jag ska skriva idag. Försöker att inte ha förutfattade meningar om min egen text och inte döma det första utkastet. Har skrivit om min början tre gånger men den blir inte bra. Jag försöker etablera en vettig mor-dotter-relation, men det vill sig inte riktigt. Det här är en av få saker som jag inte har en aning om hur jag ska researcha. Fråga mammor med vuxna barn? Kanske skulle jag ha valt någonting som jag känner till att börja med.

Jag funderar på att skriva en lite roligare scen än i början. En av mina översättarlärare berättade en gång att han alltid börjar en bra bit in i texten när han översätter. Början på en berättelse är allting. Den ska vara intressant och fånga upp läsaren så att denne vill läsa vidare. Jag tror att det är bra att undanhålla lite information i början på en berättelse, skapa ett mysterium eller en konflikt som driver berättelsen och läsaren vidare.

Ska försöka var lite mindre kritisk mot min stomme och bara skriva vidare nu. Texten har vilat i några timmar nu så jag ska kolla på den igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar