fredag 22 januari 2010

Mångsysslarens vals

Jag är en person som sällan har tråkigt. Om jag har tråkigt har jag ett digert utbud av intressen av välja mellan. Till mina äldsta intressen hör läsningen och skrivandet. Oftast har jag minst tre böcker på gång och ibland lägger jag ifrån mig en bok för att plocka upp en annan som jag hellre vill läsa. Vad jag läser beror mycket på vilken sinnesstämning som jag befinner mig i för tillfället. Ibland passar det utmärkt att klämma en deckare eller en klassisk saga medan jag vid andra tillfällen helst av alla vill läsa in mig på råa kalla fakta. Jag läser in mycket fakta på nätet, och försöker hålla mig källkritisk till den.

Jag ska inte räkna upp resten av mina intressen en och en för det skulle inte bli någon intressant läsning. Däremot kan jag nämna att många av dem har med skapande och estetik att göra. Ju fler inlägg jag skriver, desto fler intressen kommer jag att avslöja.

Om någon som läser detta tycker att jag skryter med mina intressen kanske följade tåls att tänka på: när jag var liten hade jag i princip inga vänner. Jag var utstött, konstig, blyg och tyst. Mitt utanförskap gjorde att jag utvecklade ett galleri av intressen för att hålla mig sysselsatt. Det var faktiskt inte synd om mig. Jag hade en mycket innehållsrik och lycklig barndom och jag är inte rädd för att sitta ensam och sysslolös en vardagskväll eller en helgkväll heller. Det finnas alltid något att göra.

Om man är eller blir bra på någonting beror enligt mig helt på hur mycket man hänger sig åt det. Jag ägnade många dagar försjunken i böcker, egna påhittade världar, scenarion och musikstycken som barn. Jag är ofashinabelt bra på att koncentrera mig, så ifall någon försöker få kontakt med mig när jag gör någonting som helt slukat mig, är risken mycket stor att jag inte ens märker att någon försöker få min uppmärksamhet. Nu är det simultanförmågans tidevarv. Man ska klara av så många saker som möjligt samtidigt, trots att studier visar att det sättet är väldigt ineffektivt och leder till att saker och ting tar längre tid att göra. På grund av min koncentrationsförmåga utövar jag de flesta av mina skapande intressen i cykler allt efter vad som inspirerar mig för tillfället.

...Och så till det negativa. Jag kan inte tala för alla mångsysslare i världen, bara för mig själv. Ibland är det stressande att ha många hobbies. Intressena blir nästan som osnutna småbarn som kräver och pockar på uppmärksamhet. Ibland räcker tiden helt enkelt inte till för att avsluta ett infall innan nästa tar vid. Det är bara ett lyxproblem och jag skulle inte byta ut mina intressen mot någonting i dagsläget. Även om min myriad av intressen stressar mig, så gör dem mig ändå lycklig. Jag kan skapa någonting, jag är bra på någonting och det får mig att må bra och tiden att gå.

Länkar om multitasking (simultankapacitet): SR, CNN, Wired, The New Atlantis, Science Daily

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar