tisdag 16 november 2010

Mina första animeserier*

Kände att mitt förra inlägg var lite väl allvarligt,så jag rundar av kvällen och natten med en liten lättsam lista.

Mina första fem animeserier

1. Silver Fang
2. Sandy Bell
3. Candy Candy
4. Sailor Moon
5. Pokémon

Jag var runt 6 år när jag såg de tre första animeserierna och det gjorde jag tillsammans med min lillasyster och min dåvarande bästis. De var alla lånade av bekanta som bodde runt omkring kvarteret där jag växte upp. Jag såg aldrig del två i Silver Fang-serien, men man fick en recap i början så det var inte så svårt att klura ut vad som hände.

Mellan Candy Candy och Sailor Moon var det några års glapp. Jag såg Sailor Moons första avsnitt på första vändan på tv4.Det sändes på lördag eller söndagsmorgnarna i något aptråkigt program (jag tror att det var Fia och Knuff) som jag aldrig orkade sätta mig in i. Pokémon hamnar på listan för det är, tragiskt nog den femte animen som jag sett i hela mitt liv. Jag lärde mig aldrig alla krypens evolutionära stadier för jag såg den i brist på "riktig" anime. Jag visste inte om det fanns något bättre och såg på den nästan i skräck över att detta kanske vara det bästa av det bästa eftersom det faktiskt visades i Sverige. Jag var verkligen svältfödd på anime i tonåren.

Innan jag lämnade hålan efter gymnasiet hade jag dock allmänbildats fursteligt i japansk populärkultur under Ami-chan och Tetsus ledning. Jag kände till tv-spel, olika anime- och mangagenrer, visual kei/j-rock för att nämna några saker och var redo att möta likasinnade. De är mycket dessa damers förtjänst att jag är den nörd jag är i dag.

*Det råder stor förvirring hur man böjer ordet "anime". SAOL räknar ordet som oböjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar