måndag 22 februari 2010

Snökaos i söderland igen

Läser i tidningarna om folk som tvingas sitta på stillastående tåg utan fungerande toaletter och andas in andras cigarettrök. Samtidigt läser och hör jag hur norrlänningar, mitt eget slag, göttar sig över att vi minnsann inte har något trafikkaos. För bara någon månad sedan skulle jag ha hållit med dem till fullo, men mitt mantra är liksom rånarens i underklädesbutiken: Adopt, adapt, improve. Jag ser fram emot att få mina fördomar krossade.

I norr består kommunikationerna till stor del av bussar och taxi. De tåg som går är regionaltrafik och stannar i princip två gånger per län och går ca fem gånger om dagen. Bussar kan förvisso också frysa eller åka av vägen, men det tas med en smula mindre sensation ifall passagerarna är oskadda. Plogningen fungerar till stor del och man kan höra plogbilen köra runt mitt föräldrahem klockan tre-fyra på morgonen. Kortfattat: trafiken är till stor del vägburen och inte rälsberoende.

I söder består tre fortskaffningssätt på att åka på metallräls: Tunnelbanan, regionaltåg och pendeltåg. Många har som vana att ta tåget eftersom det går fort och har relativt många avgångar. Det är svårt att ploga räls, det säger sig självt, men det är förvånande att det efter två hundra år av tågtrafik fortfarande inte tycka ha uppfunnits något effektivt rälsplogningssystem. Sen är det ju det här med metall. Rälsen blir hala och krymper, tågens delar är också gjorda i metall och fryser fast och blir obrukbara. Alla växlar och liknande delar fastnar och går sönder. Dessutom bildar tågtrafiken en sårbar flaskhals i Stockholm där många spår går samman. En försening påverkar flera avgångar.

Tågtrafiken i övre norrland består till stor del av natttåget till Kiruna/Narvik, linjen till Östersund och malmtåg. En logisk avledning visar oss följande: tågtrafiken är inte lika tät i norrland som i söderland, en försening kan förekomma utan att det påverkar andra tåg. Och dessutom går det alltid bussar. Snabbtågen åker upp till Sundsvall, dvs halvvägs upp i landet.

Men SJ och SL är under all kritik. Varför händer det här år efter år? Är det verkligen så illa som det låter? Mycket överdrivs självlart i tidningarna för att det säljer, men inställda tåg och att folk inte får pengarna tillbaka på grund av vädret? Det skulle vara billigare i längden ifall någon forskade fram vintertåliga delar som inte blir akilleshälar när temperaturen sjunker under somrigt badväder.

Tågkaoset har dessutom blivit politik. Det har varit mycket tjat i flera år om att bygga till ett extra språk, men alliansen valde att prioritera en extra asfaltslinga runt staden istället. Ingen politiker vill ta ansvar och ingen är sen att beklaga sig över det som hänt, men vet inte riktigt vad de ska göra åt det. Nuvarande regeringen skyller på den förra, men de har själva haft fyra år på sig att göra något åt problemet vilket de tycks ha glömt bort. Men när oppositionen valfiskar med att lova satsningar till SJ, något som regeringer aaaaaldrig skulle göra, glömmer det också att de själva haft ansvar för SJ under sin långa socialdemokratiska regim. Ingen som suttit vid makten de närmaste tio åren är oskyldig, så försök inte ni heller.

En ytterligare sak som jag ärvt av min norrbottniska uppväxt är ett nästan för oss karakteriserande politikerförakt som frodas däruppe. Det har gjort mig till en skeptiker i det mesta. Det spelar ingen roll om en politiker drar åt vänster eller höger, det går inte att lita någon av dem. De vill bara ha röster för att komma till makten, men vet likväl att när de sitter i riksdagen så kommer de "viktiga" löftena ändå att prioriteras bort. Det gäller bara att välja det minst onda av de två alternativen så att de odemokratiska partierna inte får någon vågmästarroll.

Jag kan slå vad att nästa år när alla som bäst sitter och längtar efter våren och snön viner som värst runt knutarna kommer SJ, SL och Banverket stå där med byxorna nere. I den årliga cirkusen runt det snökaos som egentligen bara tillhör det klimat som vi lever i häruppe på Taigan. Men det är väl bara att vänta av ett bolag som i snitt har förseningar på 9 av 10 avgångar utan snöinverkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar