onsdag 24 februari 2010

Bokrea och bibliotek

Då var det dags igen. Jag höll på att glömma bort hela karusellen eftersom jag i år är extremt fattig och har inför köpstopp på nya böcker tills vidare. Lämpligt nog startar rean alltid i samband med löningen i februari så man som litteraturknarkare kan göra extra många fynd och inte känna någon ångest förrän man inser att bokhyllan inte rymmer fler utgående upplagor av Dostojevskij.

I flera år har boklådorna känt hur nätbutikerna flåsat dem i nacken, eller snarare ansiktet, genom att påbörja sin rea i förtid, en dag innan eller liknande trots att de själva skickade ut bokkataloger en vecka i förväg. I år vet jag inte riktigt hur det kommer att se ut eftersom vi inte prenumererar på någon dagstidning i min korridor som dyker upp med insmugna kataloger från bokhandlarna. I år var i allafall Ica lite väl het på gröten och ville tjuvstarta sin rea dagen innan. Appappapp, tillbaka till startlinjen. Jante ser dig.

Förra året köpte jag Edith Södergrans Samlade Verk, Symbollexikonet, Khaled Hosseini Flyga drake i en halvtaskig omslagslös upplaga och ett mytologiskt lexikon, alla utom den sista inbundna. Jag har köpt de flesta inbundna böcker i mitt begynnande bibliotek till reducerat pris. Jag har nyöversättningen av f.d. Sagan om Ringen och Bilbo och lite studielitteratur inbunden som jag har betalat fullt pris för.

Förutom dessa billiga undantag dignar mina hyllor av pocketböcker. När jag började studera vid universitetet ansåg jag att pocketböcker var lite b. Boken blir sliten jättefort och om man tar den med sig utan pocketskydd. Men, sen upptäckte jag att man kunde köpa minst tre normalstora pocketböcker till priset av en inbunden bok. Jag var förstås inte sen att ändra åsikt. Nu ser mina hyllor ut därefter. Mangan är givetvis i pocket, de flesta av mina fantasyböcker inköpta på Uppsala English Bookshop och SF-bokhandeln är i pocket, likaså Sci-Fin och skräcklitteraturen. De flesta av pocketböckerna är köpta till ordinarie pris.

Men nu är det som sagt slut på kalaset, blir nog inga inköp på bokrean i år. Jag har dessbättre återupptäckt biblioteket och passar på att läsa lite blandat klassiker, fantasy, skönlitteratur och fackböcker. Uppsala stadsbibliotek har en förvånansvärt välsorterad fantasy/sci-fi-avdelning. Jag var förbi en sväng idag trots att jag nyligen lånat två mindre omgångar böcker och blev genast på bättre humör när jag såg att jämna rader med tjocka inbundna tegelstenar av Stephen King och tunna halvt sönderlästa pocketböcker av diverse engelska generationsförfattare i översättning.

Det är tur att biblioteket finns, annars vet jag inte riktigt vad jag skulle göra. Jag har många böcker som jag inte läst i min bokhylla, men glädjen är nästan större när jag hittar ett tummat, söndervikt exemplar av en bok jag inte förväntade mig att hitta på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar