måndag 3 januari 2011

Mer om nyårsmål

Mitt förra inlägg skrevs innan jag läste Felicia Days blogginlägg om förra året. Day är en ung aspirerande skribent och skådespelerska som blev känd i princip över en natt när hon lanserade webbserien The Guild på Youtube, var med i Dr Horribles Sing-Along Blog och hon har även spelat biroller i Buffy och Dollhouse (de tre sista skapade av Joss Whedon). På bara några få år har hon gått från deltidsarbetslös WoW-nörd till en namn i branschen. Hon sammanfattade sitt år med att lista och beskriva fem saker som hon lärt sig under 2010.
 
Även om jag är mycket av en ordningsam listperson blir det oftast mer sagt än gjort i min värld. När jag har skrivit ner saker och ting så tycker mitt undermedvetna att halva jobbet redan är gjort. Det andra dåliga med mina listor är att de ofta blir för långa. Jag vill göra bot och bättring med själen och helst ska allting ske effektivt och innan andra januari. Men så fungerar det ju inte. Jag har varvat min lista med saker jag redan nu vet att jag kommer att göra med saker jag vill göra: jag kommer att resa utomlands med mor nu i början på året till en plats jag inte varit på tidigare och jag kommer förmodligen att läsa alla Jane Austen-böcker utan något knorrande. Det kanske ses som att hacka listan, men jag ser det som uppmuntran att jag avverkat en punkt tidigt under året och att jag lovar att göra något som inte bara är jobbigt.

Resten av punkterna kommer jag att få kämpa hårt med. Jag vet inte om jag dragit iväg med ambitionsnivån igen och lovat för mycket, det återstår att se hur många av målen jag kommer att uppnå. I slutet på 2011 kommer jag att sammanfatta och se om jag lyckats hålla mina löften. Jag tänkte även skriva i bloggen om mina framsteg och motgångar med nyårsmålen under tiden, ska hålla det på en lagom nivå så att det inte blir för ynkligt eller privat (i enlighet med nyårsmål 5).

Motion och viktnedgång har legat som restskattad ångest på listan i flera år nu. Det finns inte med på min lista för det känns som om det går bättre om jag inte lovar och istället gör det. Jag har redan planer på vad jag ska göra på den fronten och konspirerar med pojkvännen för att få det att gå vägen med kosthållning och regelbundna måltider. Sedan är det upp till mig att hålla igång träningen och inte ge upp om jag kommer av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar