onsdag 2 november 2011

NaNoWriMo - Dag 2

1806 ord.

Jag är lite nedslagen idag. Delvis för att jag satt uppe till halv tre idag för att få ihop mina 1667 ord, och därför inte sov tillräckligt och delvis för att jag inte alls är nöjd med det som jag har åstadkommit hittills. Min berättelse känns oplanerad och den scen jag arbetat med hittills känns ihålig. Min huvudperson är ensam för tillfället och sjukt och tänker på saker och att hon har ont, men jag har svårt att få hennes inre tankar att bli som jag vill. De flaxar liksom iväg eftersom jag tänker mer på ord än på innehåll.

Idag tänkte jag totalt skita i min huvudpersons känsloliv och hoppas längre fram i berättelsen där jag faktiskt har planerat in vad som ska hända. Jag kommer att prova på lite dialog.  Ju mer jag skriver desto lättare blir det att prångla ut ord. Måhända är det inte stor litteratur ännu, men det är en början. Bättre skriva någonting dåligt än att inte skriva någonting alls. Fast det är jättesvårt att inte vara självkritisk under skrivprocessen.

Jag gick, som ni förmodligen redan listat ut, tvärt emot min lärares råd om att inte börja från början. Min första instinkt är alltid att skriva kronologiskt, men det känns ofta väldigt tungt. Idag tänker jag bläddra igenom mina idéböcker och se om jag kan hitta någonting från gömmorna som passar till den här sagan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar